8 September 2025
Winnaars VOORbeeld-verkiezing 2024 aan het woord: Wakker Dier

Wakker Dier: “Wij vinden het de hoogste tijd dat sloopmelk uit de supermarkt verdwijnt”
Zakendoen en goed doen combineren en zo de wereld een beetje mooier maken. Daar zet VOOR zich elke dag voor in. Onder andere door de VOORbeeld-verkiezing te organiseren. Van elke euro omzet gaat 10% naar maatschappelijke projecten die bijdragen aan een betere samenleving. Tijdens de feestelijke finale van de VOORbeeld-verkiezing in oktober 2024 wees de jury 5 winnende projecten aan. De komende maanden vertellen de deelnemers wat ze met het geldbedrag hebben gedaan. Anne Hilhorst van Wakker Dier bijt de spits af.
Al 14 jaar zet Anne Hilhorst zich in voor Wakker Dier. Eerst als campaigner en nu als directeur. De stichting werd in 1997 opgericht en komt op voor dieren in de vee-industrie, zoals kippen, varkens en koeien. Inmiddels is Wakker Dier uitgegroeid tot een bekende en invloedrijke partij die voortdurend van zich laat horen in de landelijke media. De organisatie heeft er in de afgelopen jaren voor gezorgd dat het legbatterij-ei en de plofkip uit bijna alle Nederlandse supermarkten zijn verdwenen. Prachtige successen die bijdragen aan de missie van Wakker Dier: afschaffing van de intensieve veehouderij in Nederland, uiterlijk in 2050.
“Momenteel voeren we campagne voor de melkkoe”, vertelt Anne. “Van nature kan een melkkoe wel 20 jaar oud worden, maar meestal wordt ze rond haar 6e al geslacht. Tegen die tijd is ze door de hoge melkproductie en haar slechte leefomstandigheden helemaal gesloopt. Daarom noemen we de melk van zo’n koe ‘sloopmelk’. Wij vinden het de hoogste tijd dat dit soort melk uit de supermarkt verdwijnt.”
Koekeloeren
Tijdens de sloopmelkcampagne kwam Wakker Dier erachter dat de gemiddelde Nederlander geen idee heeft hoe het leven van een koe eruitziet. “De meeste mensen denken dat ze de hele dag lekker in de wei staat, maar de werkelijkheid is anders”, vervolgt Anne. “Veel koeien staan op stal. Door de harde, smerige vloeren en de kleine, oncomfortabele ligplekken loopt 1 op de 4 koeien kreupel. Ook worden kalfjes een paar uur na de geboorte al bij hun moeder weggehaald. Om deze misstanden onder de aandacht te brengen, ontwikkelden we de cursus Koekeloeren. Door goed naar een koe te kijken, ontdek je hoe het echt met haar gaat. Is ze mager, vies, kreupel en heeft ze extreem grote uiers? Dan weet je dat er iets niet in de haak is.”
De cursus was een succes, maar Wakker Dier had het gevoel dat er méér in zat. Anne: “We wilden de cursus graag doorontwikkelen. Daarom meldden we ons aan voor de VOORbeeld-verkiezing. Dankzij onze trouwe achterban verzamelden we moeiteloos genoeg stemmen voor een plaats in de top 5. Op de feestelijke finaleavond mocht ik het project pitchen voor de jury. Superspannend. Wat het extra leuk maakte, was dat de opdrachtgevers en de partners van VOOR in de zaal zaten. Meestal blijven onze donateurs anoniem en zien we alleen het geld dat op onze rekening wordt gestort. Maar nu kon ik ze in de ogen kijken.”
College koeientaal
De jury beloonde Wakker Dier met een bedrag van € 45.000. “Daar zijn we ontzettend blij mee”, zegt Anne enthousiast. “Nu kunnen we nog meer mensen kennis laten maken met het verhaal van de melkkoe. We gebruiken het geld onder andere om kleine events te organiseren voor mensen met een eigen platform. Denk aan een succesvol Instagram-account, een tv-programma of een tijdschrift. Wat voor events dat zijn? Laatst gaf een hoogleraar op het gebied van taal bijvoorbeeld een college koeientaal. Want in elke ‘loei’ zit een boodschap verborgen. Daarnaast hebben we een excursie georganiseerd naar een biologisch-dynamische melkveehouderij. Ook hebben we een deel van het bedrag ingezet om socialmediacontent te maken, waarin we de sprookjes van de zuivelindustrie ontkrachten. Bijvoorbeeld dat je melk nodig hebt voor sterke botten. Of dat een koe alleen maar melk geeft als ze gezond is.”
Het idee is dat de bekende Nederlanders en influencers die we uitnodigen, de kennis die ze opdoen over het leven van de melkkoe en de misstanden daarin met hun volgers delen. Acteur Ruben van der Meer, zangeres Lakshmi en actrice Sanne Vogel hebben dat al gedaan. En cabaretier Dolf Jansen heeft een column over de melkkoe voorgelezen op Radio 1. Het sneeuwbaleffect dat hierdoor ontstaat, zorgt ervoor dat er in de maatschappij een dialoog op gang komt. Hoe meer mensen vinden dat sloopmelk echt niet kan, hoe groter het draagvlak voor onze campagne en hoe groter de kans dat supermarkten sloopmelk voorgoed uit de schappen halen. Dankzij het geld van VOOR komt deze missie een stapje dichterbij.”